lördag 14 juni 2008

Blä för konsumtion!

Hade tänkt lägga in lite sköna bilder från veckan som varit, men jag hittar inte min jävla sladd till kameran! Skit oxå.... Jaja, det kommer så småningom....

Känner mig lite less idag på världen och på det konsumtions-samhälle vi lever i... På VILA idag var det en tjej som stod vid kassan och betalade och vände sig om till sin kompis och sa: "Men jag behöver verkligen en kjol!" Jag säger oxå så jämt, och helt plötsligt hörde jag hur dumt det låter. Vem fan behöver en kjol? Vem fan behöver en ny väska, en tröja eller en sprillans ny mobiltelefon? Men som jag sa nyss så är jag själv en av de allra värsta. Jag är total slav under konsumtionen.... och det gör mig ledsen när jag tänker på det. Tror att man egentligen är lyckligare ju mindre man äger.... Då uppskattar man det man har mycket mer...

Tror att jag skulle behöva åka iväg och volontär- arbeta ett tag med fattiga och sjuka barn för att komma ner på jorden.... För att inse att jag faktiskt inte behöver en ny kjol....

4 Comments:

Anonym said...

Äntligen!!!! kloka tankar, som tål att funderas på. Vad glad jag blir att du reflekterar över våran makalöst onödiga konsumtion.
Kram på dig mitt kära barn!

anna-lill said...

Du har så rätt Isa. Gör nåt åt det! Nu har du insikten nerpräntat på din blogg nu är det bara att göra nåt åt det, jag vet det är ett beroende som vilket annat men vill man så går det. Jag själv jobbar också på det...

Marit said...

Går åt otroliga mängder vatten vid tillverkning av tyg och kläder har min lillasyster nyss lärt mig. Efter det går jag gärna till myrornas och inte minst har jag fastnat i tradera träsket, men det finns ju massor av människor som lesnat och vill bli av med sina kläder och för mig är ju deras kläder nya. Det borde ju i slutändan resultera i mindre produktion av kläder?

Fredrik said...

WORD!!