torsdag 24 december 2009

It's coming on christmas, they're cutting down trees, they're putting up reindeer and singing songs of joy and peace. Oh, I wish I had a river...



... I could skate away on.

Joni Mitchell klingar i mina öron såhär på kvällen före självaste julafton. Julgranen är tänd, brasan har slocknat och snart bör väl endast tomten vara vaken. Jag har inte så mycket julkänsla, men har kommit fram till att det inte gör så mycket. Det är fint ändå...

När jag var liten sjöng jag alltid en sång bredvid granen dagen före julafton. "Kanske lyser det ändå en stjärna, över barnen där borta där världen är svart. Och jag sitter här, vi har nyss tänt vår julgran, det är dan före dopparedan."

Kom att tänka på den sången nu när jag satt här. Och plötsligt kändes inte julstämning så dödsviktigt. Jag har en julgran att titta på, jag har en kamin att värma mig vid, jag har en familj att fira julen med. För så många människor är julen den värsta av tider. En tid då människor blir påmind om sin ensamhet. En tid då barn slutar tindra med ögonen för pappa druckit alldeles för mycket sprit och gjort saker han inte skulle. För mig är julen väldigt fin, och det är jag oerhört tacksam för.

Hoppas att ni alla får en underbar jul! Och hoppas att det lyser en stjärna även där världen är som mörkast...

1 Comment:

anna-lill said...

God jul kära Isa! Underbar låt btw :)