lördag 12 juni 2010

Om jag vore en stad...


Om jag vore en stad skulle det vara svårt att hitta dit och det skulle vara väldigt lätt att gå vilse i staden. Hade man otur kunde man tappa bort sig på slingriga mörka stigar och ha svårt att hitta ut. Med lite tur kunde man hamna på en fest där det dansades hela natten i försommarvärme bland cigarettrök och läppar som smakade körsbär.

Om jag vore en stad skulle det i staden bo en katt som var ganska ensam. Som gick omkring på mjuka tassar och drömde omöjliga drömmar. Som satt uppe i ett träd och tittade på folk i smyg och kanske lite i hemlighet önskade att hon fick vara en av dem. Där skulle oxå bo en ung kvinna som tyckte att hon var vackrast i världen och klarade allt. Som log mot alla och kände sig spännande och bara rakt igenom fantastisk. Och en äldre kvinna som var bitter. Som gett upp allt och insett att det inte fanns någon mening kvar och att allt var för sent. Att tiden runnit förbi och att alla drömmar var för sena att uppfylla.

Om jag vore en stad skulle det mest finnas popcorn, jordgubbar, bröd och choklad att äta och rosévin, martini bianco och vatten med bubblor att dricka.

Om jag vore en stad skulle det varannan timme vara strålande sol, varannan timme mörka, tunga regnmoln. Precis så. Fram och tillbaka. Fram och tillbaka.

Om jag vore en stad skulle staden vara väldigt konstig. Väldigt förvirrande. Men ändå ganska fin...

0 Comments: