måndag 29 augusti 2011

Små ögonblick av tiden.



När jag var hemma hos min morfar och mormor för ett par veckor sedan fick jag se något så himla fint. En liten skattkista som har varit gömd uppe på en vind och som ingen vetat existerat.


Den var fylld av foton från förr. Bilder på mina släktingar som jag aldrig mött, gamla skrivböcker, bibler och tidningar.


Det här är min morfar Torsten och hans tvillingbror Tore. Morfar är till vänster. Finklädda och så söta. Det är liksom så märkligt att tänka att det har varit en dag då min morfar suttit där. Så liten och söt under en tid då världen såg helt annorlunda ut.


I en gammal anteckningsbok fanns ett kak-recept som min gammelfarmor brukade baka. Tror jag måste baka den någon dag.


Nästan 100 år sedan.


Jag blir alltid alldeles lugn, fundersam, nostalgisk, nyfiken och lite sorgsen när jag ser foton från förr. Ögonblick i tiden som blivit frysta. Så många dagar som gått, människor som kanske inte finns mer men som ändå alltid finns kvar genom de där frysta små ögonblicken.
Verkligen en skattkista. Särskilt för min morfar som knappt har några bilder alls på sina föräldrar och syskon som försvann när han var liten.

5 Comments:

Anonym said...

så fantastiskt fint, tiden flyger och vi med den...plötsligt har livet gått och vad hände egentligen? Även om vi har hört det förr så är det fortfarande sant , ta hand om din stund på jorden ..

Kristina

Anonym said...

Men ååå! Jag blir alldeles rysig i kroppen!

Särskilt fin bild på din morfar och tvillingbror, och att han heter Tore.

Kram Emmi Falk

Madde said...

Ååå den visste jag inte om! måste ta en titt nästa gång jag kommer upp!!

Linnéa said...

Jag håller med. Det vilar något vemodigt över gamla ting, och särskilt foton. Så fulla av historier som vi åskådare aldrig kommer åt. Det gäller att förvalta samtiden väl, så de i framtiden kan få ta del av oss. Fantastiskt söta tvillingpojkar och vilken vacker handstil!

Alexandra said...

Gud vad kul, hade ingen aning om den!! Ska jag slänga mig över nästa gång jag hälsar på morfar o mormor. Vilken vind hittade dom den på??
Puss o kram från kusin vitamin i Oslo