söndag 3 juni 2012

Vintage i Rom

Rom må vara känt för mer exklusiv shopping, men om man liksom jag inte är så intresserad av sådant, kan man såklart leta sig runt bland små mysiga gränder och hitta små Vintage-pärlor. Jag hade inte så mycket tid när jag var där, men var ändå tvungen att lägga några timmar på Vintage-research såklart!




I området Trastevere där vi bodde ( som förövrigt varmt rekommenderas att bo i! Supermysigt. Lite som Roms söder ) hittade vi Twice vintage-shop. Bra priser, snygg inredning och helt ok fyndchanser. Väl värt ett besök! På Via di San Francesco a Ripa, 105
Finaste ingången någonsin var till butiken Bohemienne vintage på Via dei Cappellari 96 vid Campo dei Fiori.
Här var det lite damigare stil på kläderna. Dyrare märkesgrejer, men även om jag inte hittade något klockrent så var det ungefär den finaste butik jag varit i. Värd att besöka bara för inredningen. Jag menar, vem vill inte ha skotavlor hemma?



Hattprovning!

Happy shopper! Jag gick därifrån med ett par örhängen till slut.
På den här gatan ligger ganska många secondhand-butiker. Alla har lite samma stil. I trånga ganska avlånga butiker kan man hitta både dyrare märkesgrejjer och billiga fynd.







I det ganska hippa området Monti hittade vi den kanske bästa butiken. Pifebo. Stor chans att hitta väskor, skor och solglasögon. (jag hittade ett par jättefina brillor som jag dock lyckades tappa bort första festkvällen jag var hemma i Stockholm. Argh på mig själv! Och ledsen...) Inte superbilligt, men helt överkomligt och absolut ett ställe att hitta guldkorn på.Vi var där i över timme.
Vintagebetyget för Rom blir ändå helt okej!  Roliga, lekfulla butiker med blandat utbud.  De flesta butiker är ganska centrerade i området Monti eller runt via del governo vecchio. Och glöm inte att de ofta har eftermiddagsstängt någon timme från ca klockan 15. ( Det har även många restauranger.)

Åh, jag hoppas så att ni ska åka till Rom snart! Det är ju minst sagt en alldeles fantastisk stad!

6 Comments:

Anna Lidman said...

Å jag planerar att åka till Rom, verkar så underbart! Då ska du få tipsa mig om allt. Vintagetipsen har jag ju redan här, hurra! Puss finaste Isa!

Anonym said...

Jag vill oxå dit, underbart!!!

Anonym said...

Hej bästa Isa,

Jag och min blivande ska åka till rom direkt efter vårt bröllop om ett par månader. Har du något tips på restaurang? Kramar från Bella

Madeleine said...

Låter härligt med alla vintagebutiker. Omm jag någonsin åker dit (vad säger jag, klart jag ska!) så ska jag kolla in utbudet såklart.

Isa said...

Åh, Bella, grattis till bröllopet! Så himla fint ju! Och vad kul att ni ska till Rom, ni kommer få det så fint! Vi var ju bara i Rom i 2 dagar så vi hann inte äta så många gånger, dessutom skrev jag tyvärr inte upp namnen på ställena vi åt. (dumt...) Men det finns många himla bra restauranger. I området Trastevere är det dödsmysigt och romantiskt, så där rekommenderar jag att strosa runt och hitta någon mysig restaurang. Puss

Anonym said...

Tack fina Iza. Det området ska jag skriva upp. Jag trossens var där längre, men ni måste ha varit väldigt flitiga med kameran.
Tusen tack och kommer du på nåt mer så skriv gärna på FB. Jag är som en svamp nu och suger upp alla tips.